Lage rugpijn

Behandeling(en) tegen Lage rugpijn

Infiltratie en radiofrequente behandeling van de facetgewrichten

De facetgewrichten zijn de gewrichtjes die de verschillende wervels achteraan met elkaar verbinden. Deze gewrichten spelen een belangrijke rol in de stabiliteit en de beweging van de wervelkolom.

Bij pijn uitgaande van deze gewrichtjes kunnen facetinfiltraties overwogen worden.

De facetgewrichten kunnen vervormd geraken door ouderdom of zware arbeid, maar het kan ook spontaan optreden. Vaak gaat dit gepaard met artrose, een plaatselijke ontstekingsreactie.

Prikkeling uitgaande van de facetgewrichten in de hals (‘cervicaal’) kan leiden tot halspijn, die soms uitstraalt tot aan de schouder en de monnikskapspier. Vaak zijn er ook bewegingsbeperkingen van de wervelkolom in de hals.

Prikkeling uitgaande van de facetgewrichten in de lage rug (‘lumbaal’) kan leiden tot een (vaak bandvormige) lage rugpijn, die soms uitstraalt naar het zitvlak, de liesstreek, de heupstreek of het bovenbeen.

Infiltratie en radiofrequente behandeling van het sacro-iliacaal gewricht (SIG)

Het sacro-iliacaal gewricht (SIG) is het gewricht tussen het heiligbeen en het bekken. In dit gewricht lopen zenuwbanen die pijnprikkels naar onze hersenen geleiden.

Bij een therapeutische SIG-infiltratie wordt een lokaal verdovingsmiddel en een lang werkend ontstekingswerend geneesmiddel ingespoten in het SIG. Het doel van de inspuiting is de ontsteking van de betrokken zenuw(en) te verminderen, waardoor de pijn afneemt. Een diagnostische SIG-infiltratie dient als voorbereiding op een meer definitieve behandeling.

TENS behandeling

TENS is de afkorting voor de term Transcutane Electro Neuro Stimulatie.
Bij TENS stuurt een toestelletje elektrische stroompjes door de huid heen (transcutaan). Daardoor worden de onderhuidse zenuwen beïnvloed en zo kan de pijn verminderen.

Het toestelletje bevat een stuureenheid met oplaadbare batterij die verbonden is met stroomkabeltjes. De stroomkabeltjes worden verbonden met elektroden die op de huid worden gekleefd.

Iedereen die gemotiveerd om rug- en nekproblemen aan te pakken en weer onder controle te krijgen, kan ook een beroep doen op onze afdeling rug- en nekrevalidatie.

Ook onze Spine Unit staat klaar om een behandelplan voor u samen te stellen wanneer een operatie onvoldoende resultaat heeft gegeven.